Verpakkings-deskundigen Joost van Andel (37) en Jerom van Beuzekom (35) mogen
heel even naar deze zogenaamde ‘mock up’ kijken. Daarmee horen de eigenaren
van Paxpring uit Muiden bij het selecte groepje mensen dat betrokken is bij
de productontwikkeling van de multinational, schrijft Het
Financieele Dagblad.
"We worden ingelicht over de exacte maat en het gewicht. Daarna sparren
we over de beste verpakking die daarbij hoort", zegt Van Beuzekom
trots.
Geheim
Sinds een paar jaar is de lancering van een Apple-gadget uitgegroeid tot een
wereldgebeurtenis. Tot het moment dat ceo Steve Jobs de heilige graal toont
aan de adepten van consumentenelektronica heeft iedereen in de
productieketen gezwegen.
"Het aantal e-mails over geheimhouding neemt toe als de bekendmaking
dichterbij komt. Van de transporteurs tot mensen in de retail Iedereen houdt
zijn mond. Niemand wil Apple als klant kwijtraken."
Geheimhouding is een groot goed in de verpakkingsindustrie. Voor de ervaren
Van Beuzekom is zwijgzaamheid een tweede natuur geworden. "Een
verpakking zit aan het begin van het productieproces. Daarom word ik
ingelicht over nieuwe producten die nog op de markt moeten komen. Dat is
natuurlijk concurrentiegevoelige informatie."
Paperfoam
Voordat Van Beuzekom ondernemer wordt, draagt hij jarenlang als
mede-aandeelhouder en machineverkoper bij aan het succes van het Barneveldse
bedrijf Paperfoam. Met het gelijknamige biologisch afbreekbare product reist
hij heel de wereld over. De verpakking op basis van aardappelzetmeel wordt
een succes en de machineverkoper haalt grote bedrijven zoals Motorola en
Apple als klant binnen.
Omdat deze multinationals verpakkingen van Paperfoam willen hebben, moet de
verpakkingsindustrie Paperfoam-machines bij Van Beuzekom bestellen. Zijn
toenmalige chef en huidige compagnon Van Andel is verantwoordelijk voor de
implementatie van de machines in Azië. "Ik heb Jerom nog
aangenomen bij Paperfoam. Hij sprong er met zijn rust, zelfvertrouwen en
technisch commerciële achtergrond meteen uit."
Bindmiddel
De commercieel-ingenieur glimlacht bescheiden om de lovende opmerking van
zijn zakenpartner. De klik van tien jaar geleden tussen beide mannen is nog
steeds erg groot.
Als het werk voor Paperfoam in 2006 de pioniersglans heeft verloren verkoopt
het tweetal hun aandelen om samen een eigen bedrijf te starten. Van Andel
wilde meer met zijn rol als bindmiddel tussen verpakkingsindustrie en
klanten. "De grote baas wilde dat ik alleen maar machines verkocht."
Voor klanten verpakkingen bedenken en vervolgens het productieproces van A
tot Z begeleiden, ligt het ondernemersduo beter.
Het specialistische karakter van de industrie is een zegen voor de jonge
onderneming. "Een verpakkingsbedrijf dat met golfkarton werkt, weet
niets van vouwkarton. Als een bedrijf daar gaat praten met een verkoper dan
wordt zijn product sowieso altijd totaal in golfkarton verpakt", zegt
Van Andel.
Gaan als een kanon
Oude relaties uit het Paperfoam-tijdperk zoals Apple en Motorola, maar ook
nieuwe klanten waaronder Tom Tom en Ziggo weten hun weg te vinden naar
Muiden.
In 2008 maakt het bedrijf een omzet van drie ton en dit jaar wordt dat ruim
vijf ton. "We gaan als een kanon. Vanaf november zitten we in een nieuw
kantoor met uitzicht op het IJsselmeer", zegt de gebruinde
watersportliefhebber Van Beuzekom tevreden.
Uitpak-ervaring
Behalve verpakkingen ontwerpen geeft Paxpring ook advies aan bedrijven over
de juiste leverancier. Zo vraagt het Canadese bedrijf BlackBerry recent om
goede raad. "Vanwege hun succes gaan ze apparaten ook in Europa
verpakken. Wij vertellen dan waar dat het beste kan."
Het loopt tegen vier uur 's middags. Klanten in de VS worden wakker en Van
Beuzekom moet weer aan het werk. Plakken en knippen, fröbelen met nieuwe
ontwerpen. Hij vindt zijn vak heerlijk. "Als mijn vriendin thuiskomt
met een parfumdoosje let ik maar op één ding. De unpacking experience. Daar
draait het om."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl